10.06.2013
Prestížne dvojdňové stretnutie obchodníkov, Slovak Retail Summit 2013, sa aj tento rok konalo koncom apríla v hoteli Holiday Inn v Bratislave. Odborníci sa vo svojich diskusiách zamerali na mnoho oblastí, ktoré ich zamestnávajú a významnou súčasťou bola i téma dopadov nastavenia legislatívy na podnikateľský priestor a ekonomiku SR.
Hlasy odborníkov z viacerých odvetví vysielajú varovné signály, že prílišná regulácia a umelé usmerňovanie vzťahov na trhu nezmyselnými a prehnane tvrdými legislatívnymi úpravami nezlepšujú stav podnikateľského prostredia na Slovensku, skôr naopak, spôsobujú jeho narušenie a nezdravý vývoj. Z diskusie v úvode konferencie vyplynula výzva znížiť mieru regulácie na slovenskom trhu. Diskusie v úvode konferencie sa zúčastnili zástupcovia obchodu, výroby i štátnej správy.
Slovak Retail Summit 2013, otvorenie konferencie, Bohumila Tauchmannová, INCOMA Slovakia |
 |
|
Slovak Retail Summit 2013, Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR |
 |
|
Slovak Retail Summit 2013, diskusné fórum Realita Retailu |
 |
|
Slovak Retail Summit 2013, diskusné fórum Realita Retailu |
 |
|
Slovak Retail Summit 2013, diskusné fórum Realita Retailu, Pavol Konštiak, prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR |
 |
Čo sa dnes v obchode robí dobre a čo zle?
Spoločnosť GfK vypracovala prieskum, v ktorom sa pokúsila zodpovedať tieto i ďalšie otázky. Až 91% ľudí navštívi opakovane obchod kvôli dobrej kvalite. Silnými faktormi pre zákazníka sú i cena a personál. Na otázku, či je ešte priestor na zlepšenie, odpovedalo 76% respondentov konštatovaním, že firmy stále nerobia všetko preto, aby si zákazníka udržali. Príkladom je i reklamačný proces a prístup k reklamácii. Až 56% ľudí označilo reklamačný proces za najväčšiu slabinu. Prieskum priniesol informáciu, že priemerný nákup potravín na Slovensku predstavuje hodnotu cca 8 eur. A čo nakupujú ľudia úplne najradšej? Oblečenie a obuv. Až 15% z opýtaných. Zákazníci majú radi príjemné prekvapenia, ktoré pre nich pripravujú obchodníci počas nákupu. Aj táto skutočnosť bola v prieskume potvrdená. Na prvom mieste je to nečakaný darček, potom nečakane príjemné vystupovanie personálu a v neposlednom rade rýchlosť vybavenia. Horšie je to už s negatívnymi prekvapeniami. Aj tých sa našlo dostatok. Príklady? Zákazník dostal izbu, ktorá bola už obsadená, neochotný personál, čakanie v rade, nevybavenie reklamácie podľa požiadaviek klienta atď. Negatívum vidia zákazníci ďalej v tom, že ich firmy dostatočne nepoznajú. Až 2/3 respondentov má takýto pocit. Vzťah je pre nich príliš technický.
Slovak Retail Summit 2013, Martin Mravec, managing director spoločnosti GfK pre Slovensko a Českú republiku. |
 |
Nové technológie v obchode
Konferencia Slovak Retail Summit 2013 má prinášať nové trendy a inšpirácie do ďalšej práce. Na konferencii preto prirodzene rezonovali témy, ktoré sa venovali novým technológiám v obchode a ich prínosu. Revolúciou v obchode možno nazvať využívanie elektronických cenoviek, ktoré prináša zvýšenie prevádzkovej efektivity maloobchodných operácií. Novým fenoménom v obchode sa stáva mobilný marketing. Účastníci konferencie mali možnosť dozvedieť sa viac o tom, že mobilný marketing môže byť nástrojom k vyšším predajom, slúži na zber dát a poskytuje marketingový digitálny priestor. Na konferencii boli prezentované i 3 praktické aplikácie pre spotrebiteľov. Rozšírená realita, Kvalita z našich regiónov a Moje karty. Aplikácie sa dajú jednoducho stiahnuť v App Store alebo Google Play. Slúžia obom stranám, obchodníkovi i spotrebiteľovi. „Mobilné aplikácie menia biznis. Spĺňajú požiadavky moderného zákazníka a kopírujú trendy jeho želaní. Obchodník je vždy blízko pri zákazníkovi, komunikácia je on-line, slúžia na posilnenie značky, podporu predaja, reporting atď.,“ uviedla vo svojej prezentácii Bohumila Tauchmannová, managing director, INCOMA Slovakia.
Spoločenský večierok na vlnách Dunaja
Spoločenský večierok je príjemnou súčasťou a tradičným záverom prvého dňa konferencie Slovak Retail Summit. Netradičné nové postupy v obchode, nové technológie, k tomu patrí i netradičné prostredie. Tento rok sa účastníci konferencie ocitli netradične spolu na jednej lodi na brehu Dunaja, v River´s Club na Tyršovom nábreží. Netradične, ale určite symbolicky veľmi zrozumiteľne. Všetci, či už obchodníci alebo výrobcovia, majú spoločný cieľ a tým je spokojnosť zákazníka. Na spoločenskom večierku boli už siedmy rok oceňovaní Merkúrovým rádom tí najlepší z nich. Merkúrov rád je prestížne ocenenie osobností, či organizácií, ktoré udeľuje Zväz obchodu a cestovného ruchu SR pri príležitosti konania tradičnej konferencie o obchode a marketingu Slovak Retail Summit. Na ocenenie Merkúrov rád môžu byť nominované osobnosti alebo spoločnosti, ktoré sa výrazným spôsobom zaslúžili o rozvoj a zviditeľnenie obchodu, ajú podiel na vytváraní vyváženého podnikateľského prostredia, prinášajú nové myšlienky, pozitívny a kreatívny prístup.
Ocenení - Merkúrov rád:
- Ing. Ján Bilinský, vrchný riaditeľ sekcie obchodu, COOP Jednota Slovensko, s. d.
- Ing. Zdeněk Juračka, predseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev (Skupina COOP) a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky
- Prof. Ing. Milan Šikula, DrSc., riaditeľ, Ekonomický ústav, Slovenská akadémia vied
Slovak Retail Summit 2013, odovzdávanie ocenení Merkúrov rád
Ocenení: tretí zľava Milan Šikula, ďalší v rade Zdeněk Juračka a Ján Bilinský |
 |
Tretí ročník súťaže Múza Merkúra
O tom, že kreativita v obchode predáva, asi netreba nikoho presviedčať. Súčasťou spoločenského večera bolo i vyhlásenie víťazov a odovzdávanie ocenení v rámci tretieho ročníka súťaže kreativity Múza Merkúra. Cieľom súťaže bolo prostredníctvom odbornej poroty ohodnotiť najkreatívnejšie marketingové a komunikačné projekty v oblasti retailu realizované na Slovensku v roku 2012. Hosťom spoločenského večera bola speváčka a legenda slovenskej pop scény Beáta Dubasová. Spoločenským večerom sprevádzali a príjemnú atmosféru dotvárali moderátori Katka Brychtová a Roman Bomboš.
Ocenenie - Merkúrov rád a Múza Merkúra |
 |
Ocenení v súťaži Múza Merkúra
Prvé miesto získali:
- V kategórii A. Branding predajne - Podniková predajňa, Baliarne obchodu, a.s. Poprad
- V kategórii B. Umiestňovanie produktov v mieste predaja – Smädný Mních Radler, kreatívne umiestnenie v mieste predaja, Pivovary Topvar
- V kategórii C. Promo aktivity a eventy – Celoplošná kampaň Nicolaus Extra Jemná Vodka „Kulehy na Kulyho“, St. Nicolaus
Druhé miesto získali:
- V kategórii C. Promo aktivity a eventy – BILLA v Masterchef, BILLA
- V kategórii E. TOP značka v obchode – Vitakids, nový rad potravín vyvinutých špeciálne pre deti a Vitafit kútiky, TESCO
Tretie miesto získali:
- V kategórii A. Branding predajne:
- Nová predajňa SUPERMARKET Oščadnica, COOP Jednota
- CENT Supermarket CBA, Príbeh slovenského maloobchodu, CBA
- V kategórii B. Umiestňovanie produktov v mieste predaja – Red Bull Stratos, REd Bull
- V kategórii E. TOP značka v obchode – Zimná promo kampaň Hubet de Luxe, Creo/Young & Rubicam
Slovak Retail Summit 2013, moderátori večera Katka Brychtová a Roman Bomboš |
 |
|
Slovak Retail Summit 2013, hosť večera Beáta Dubasová |
 |